28/11/2010

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Après une longue bouderie dont je serais bien incapable de préciser l'origine, je retrouve enfin le roman policier - le "rompol" comme elle dirait - avec Coule la Seine, de Fred Vargas. Il s'agit d'un bref recueil de trois nouvelles (bien) illustrées par un certain Baudouin. Je finis en ce moment la première, Salut et Liberté, une histoire très enlevée qui met le commissaire Adamsberg au prises avec un étrange tailleur et un assassin épistolier. Je ne suis pas vraiment fan de Fred Vargas, mais c'est un auteur très intéressant du point de vue traditionaliste qui est le mien, puisqu'elle a réussi à s'attirer les faveurs du public et de la critique alors même qu'elle oeuvre dans un genre - le roman d'énigme, retoqué à la mode Vargas - que beaucoup considèrent moribond et démodé. Mieux, personne ne semble s'en aviser. Pourtant, Vargas reconnaîtapprécier Agatha Christie et Sherlock Holmes, et peu goûter la fiction criminelle moderne, notamment sous sa forme politiquement et socialement engagée à la Manchette et suivants. Aussi, il y a en elle - n'en déplaise à François Guérif - plus qu'un peu de Pierre Véry. Et puis n'oublions pas que le premier essai de la dame - qu'elle ne semble plus trop assumer - remporta le Prix du Festival de Cognac à une époque où son promoteur, les Editions du Masque, étaient très orientés "whodunit". Bref, comme elle a de plus une faiblesse qui m'est très sympathique pour les intrigues baroques (parfois trop, comme dans le désastreux* Sous les vents de Neptune) c'est un auteur que je suis de loin en loin, et il ne me déplairait pas qu'elle fasse des émules.


After a long period of sulkiness whose cause eludes me, I'm finally returning to mystery fiction by reading "Coule la Seine" by Fred Vargas, a collection of three short stories rather well illustrated by one Baudouin. I'm now finishing the first story, Salut et Liberté (Salute and Freedom) a nice piece that pits Commissaire Adamsberg against an odd tailor and a murderer with a taste for (anonymous) letters. I'm not really a Vargas fan, but I find her case to be quite interesting from my traditionalist point of view as she managed to get massive critical and commercial success by writing books of a kind - traditional mystery, Vargas-style - that is usually seen as outdated and moribund. Even more fascinating is that nobody seems to notice how traditional she is; yet Vargas admits a liking for Agatha Christie and Sherlock Holmes and, conversely, a lack of feeling for modern crime fiction, especially of the social/political kind initiated by Manchette. Also, she has a lot in common with Pierre Véry and her first foray in the genre was greeted with the Cognac Prize at a time when the publisher associated with this award, Le Masque, specialized into traditional mysteries. And since she has a very sympathetic fondness for baroque plots (with results that are not always happy; think of the disastrous* Sous Les Vents de Neptune) she is an author I've set my eyes upon, and I hope her success generates some emulation.

* Une opinion minoritaire, j'en suis conscient/I'm aware that it is a minority opinion.

3 commentaires:

Dorte H a dit…

I am quite curious about Vargas myself. I have the book on my shelf that I thought was the first Adamsberg novel, but apparently that is The Chalk Circle Man. I don´t know if it matters to read them in order.

Xavier a dit…

Dorte --

One of the reasons why I'm no fan of series in general is that I am a fundamentally anarchic reader who doesn't like to be told the order in which he is to read (Not sure this sentence is good English...) Reading Vargas out of order is no problem since the characters' private lives are less central to her work than usual in modern crime fiction. We tend to divide fiction into plot-driven and character-driven but I think Vargas eschews that dichotomy; I would say her books are setting-driven and thus may be read in whatever sequence you wish.

Dorte H a dit…

Well, I think I also do what I like when it comes to reading crime fiction, but I happen to like series, and some of them give you more pleasure if you read them in order.

But you have convinced me there is no need to buy more Vargas books before I have tried this one - and made up my mind if I want to buy the rest of them.

So thank you!